9789753971164
422182
https://www.munzevikitabevi.com/bilimin-yapisi
Bilimin Yapısı
420.00
Ernest Nagel (1901-1985) Avusturya-Macaristan İmparatorluğunda Yahudibir ailede doğdu. 10 yaşında ailesi ile birlikte ABDye göç etti ve 1919da ABDyurttaşı oldu. City College of New Yorku bitirdikten (1923) sonra doktoraderecesini ölçü kavramı üzerine çalışması ile Columbia Üniversitesinden aldı(1931). Journal of Philosophy (19391956), Journal of Symbolic Logic (1940-1946), ve Philosophy of Science (19561959) dergilerinin editörlüğünü yaptı.Nagelin 1961 başyapıtı Bilimin Yapısı bilim felsefesinde en iyi çalışmalardanbiridir ve Nagelin kendisi en iyi birkaç Amerikan felsefecisi arasında sayılır.Bilimin Yapısı açıklamanın yapısını, bilimsel araştırmanın mantığını ve bilimselbilginin mantıksal yapı ve örgütlenmesini çözümler ve çeşitli bilimlerin bilmesavlarını değerlendirir.Nagel kuramları ve modelleri ontolojik konumdan yoksun linguistik yapılarolarak görür ve Bilimin işinin simgesel mantık tarafından formüle edilensemantik açıklamalar üretmek olduğunu düşünür. Buna göre, felsefe eniyisinden varoluş üzerine ve ona ilişkin bilgi savlarımız üzerine eleştirel biryorumdur (Naturalism reconsidered, 1954). İronik olarak, bilimin olgularailişkin gerçek bilgi elde edebileceğini yadsıyan, asıl bilimsel görevinproblemler için önerilen yanıtları çürütmek olduğunu ve doğa yasasınınyalnızca bir tahmin ya da sanı olduğunu düşünen Karl Popperın tutumuNagel tarafından belirsizlik uğruna arayış olarak görülür. Bilginin yerineaçıklamayı geçirirken yasa kavramını da düzelten ve onu boşluklu yasalar,istatistiksel yasalar, deneysel yasalar gibi evrensellik ve zorunluk taşımayanbildirimler olarak yeniden tanımlayan Nagelin yasaları da birer olasılık,tahmin ya da sanı olarak prima facie yanlışlanmayı daha şimdiden doğrulayanbildirimlerdir.Viyana Çevresinin mantıksal pozitivizmini Anglo-Saxon analitik bilimfelsefesine uyarlama girişiminde bulunan Nagel Viyanalıların bilimselkuramları tek bir kuram altında birleştirme çabalarının sonucundankuşkuluydu. Buna karşın tüm bilimlerde aynı bilimsel açıklama mantığınıngeçerli olduğunu ve bilimsel kavramlar üzerine betimlemeci, realistve araçsalcı görüşlerin yalnızca yeğlenen konuşma kipleri üzerindeanlaşmazlıklar olduğunu düşünüyordu. Toplumsal bilimlerin bilimselolmadığını ileri sürenlere karşı onların kendilerine doğa bilimlerindendaha az yeterli olmadığını ve doğal bilimler ile aynı hermeneutik ölçütlerikabul etmeleri gerektiğini savundu. John Deweyin bir öğrencisi veyaşam boyu hayranı olan Nagel doğrulanabilirlikten türeyen doğrulukkavramının yerine Deweyin bilgi ölçütü olan güvenilir önesürülebilirlik/warranted assertibility ilkesini geçirdigüven etmeni öznenin kendisitarafından yorumlanmak üzere. Böylece Nagel olgular, ama yalnızcaolgular incelenmelidir ilkesine karşı bilim felsefesinde kuramsal önsavlarınincelenmesine de izin verdi.Ayere göre, Nagel modern bilimin yeterli bir bilgisini ve anlayışını taşıyanbirkaç felsefeciden biri idi. Nagel ABDde Yahudi kafası Batı uygarlığınınfelsefesini ve tarihini doğru olarak yorumlayamaz ve anlayamaz görüşünü(William Hocking, Harvard Üniv.) yorumun herkese açık olduğunu düşünerek,kendisi yorumlar yaparak ve doğru yorum diye birşeyin olamayacağınıgöstererek çürüttü. Rudolf Carnap, Hans Reichenbach, ve Carl Hempelile birlikte mantıksal pozitivizmin evrensel adlarından biri olan NagelAvrupada bir yıllık eğitimden sonra Impressions and Appraisals of AnalyticPhilosophy in Europe başlıklı bir makale yayımlayarak (1936) bundanatüralizme ve pragmatizme dek ulaşmış Amerikan düşünürlerini AvrupalıLudwig Wittgenstein, Moritz Schlick ve Rudolf Carnapın daha ileri bir felsefikonumu temsil ettiğini düşündüğü pozitivizmleri ile tanıştırdı. Kendi felsefiduruş noktasını Natüralizm olarak nitelemeyi yeğleyen Nagel doğalcılığınabir parça hümanist tinselcilik katmayı uygun görerek, Natüralizm yalnızcaözdeksel olanın varolduğunu ileri sürmez, diyordu, çünkü deneyimdesaptanan pekçok şeyeylem kipleri, anlam ilişkileri, düşler, sevinçler,tasarlar, özlemlerböyle olarak özdeksel cisimler ya da özdeksel cisimlerinörgütlenmeleri değildir (Naturalism Reconsidered, 1954). Aziz Yardımlı
Ernest Nagel (1901-1985) Avusturya-Macaristan İmparatorluğunda Yahudibir ailede doğdu. 10 yaşında ailesi ile birlikte ABDye göç etti ve 1919da ABDyurttaşı oldu. City College of New Yorku bitirdikten (1923) sonra doktoraderecesini ölçü kavramı üzerine çalışması ile Columbia Üniversitesinden aldı(1931). Journal of Philosophy (19391956), Journal of Symbolic Logic (1940-1946), ve Philosophy of Science (19561959) dergilerinin editörlüğünü yaptı.Nagelin 1961 başyapıtı Bilimin Yapısı bilim felsefesinde en iyi çalışmalardanbiridir ve Nagelin kendisi en iyi birkaç Amerikan felsefecisi arasında sayılır.Bilimin Yapısı açıklamanın yapısını, bilimsel araştırmanın mantığını ve bilimselbilginin mantıksal yapı ve örgütlenmesini çözümler ve çeşitli bilimlerin bilmesavlarını değerlendirir.Nagel kuramları ve modelleri ontolojik konumdan yoksun linguistik yapılarolarak görür ve Bilimin işinin simgesel mantık tarafından formüle edilensemantik açıklamalar üretmek olduğunu düşünür. Buna göre, felsefe eniyisinden varoluş üzerine ve ona ilişkin bilgi savlarımız üzerine eleştirel biryorumdur (Naturalism reconsidered, 1954). İronik olarak, bilimin olgularailişkin gerçek bilgi elde edebileceğini yadsıyan, asıl bilimsel görevinproblemler için önerilen yanıtları çürütmek olduğunu ve doğa yasasınınyalnızca bir tahmin ya da sanı olduğunu düşünen Karl Popperın tutumuNagel tarafından belirsizlik uğruna arayış olarak görülür. Bilginin yerineaçıklamayı geçirirken yasa kavramını da düzelten ve onu boşluklu yasalar,istatistiksel yasalar, deneysel yasalar gibi evrensellik ve zorunluk taşımayanbildirimler olarak yeniden tanımlayan Nagelin yasaları da birer olasılık,tahmin ya da sanı olarak prima facie yanlışlanmayı daha şimdiden doğrulayanbildirimlerdir.Viyana Çevresinin mantıksal pozitivizmini Anglo-Saxon analitik bilimfelsefesine uyarlama girişiminde bulunan Nagel Viyanalıların bilimselkuramları tek bir kuram altında birleştirme çabalarının sonucundankuşkuluydu. Buna karşın tüm bilimlerde aynı bilimsel açıklama mantığınıngeçerli olduğunu ve bilimsel kavramlar üzerine betimlemeci, realistve araçsalcı görüşlerin yalnızca yeğlenen konuşma kipleri üzerindeanlaşmazlıklar olduğunu düşünüyordu. Toplumsal bilimlerin bilimselolmadığını ileri sürenlere karşı onların kendilerine doğa bilimlerindendaha az yeterli olmadığını ve doğal bilimler ile aynı hermeneutik ölçütlerikabul etmeleri gerektiğini savundu. John Deweyin bir öğrencisi veyaşam boyu hayranı olan Nagel doğrulanabilirlikten türeyen doğrulukkavramının yerine Deweyin bilgi ölçütü olan güvenilir önesürülebilirlik/warranted assertibility ilkesini geçirdigüven etmeni öznenin kendisitarafından yorumlanmak üzere. Böylece Nagel olgular, ama yalnızcaolgular incelenmelidir ilkesine karşı bilim felsefesinde kuramsal önsavlarınincelenmesine de izin verdi.Ayere göre, Nagel modern bilimin yeterli bir bilgisini ve anlayışını taşıyanbirkaç felsefeciden biri idi. Nagel ABDde Yahudi kafası Batı uygarlığınınfelsefesini ve tarihini doğru olarak yorumlayamaz ve anlayamaz görüşünü(William Hocking, Harvard Üniv.) yorumun herkese açık olduğunu düşünerek,kendisi yorumlar yaparak ve doğru yorum diye birşeyin olamayacağınıgöstererek çürüttü. Rudolf Carnap, Hans Reichenbach, ve Carl Hempelile birlikte mantıksal pozitivizmin evrensel adlarından biri olan NagelAvrupada bir yıllık eğitimden sonra Impressions and Appraisals of AnalyticPhilosophy in Europe başlıklı bir makale yayımlayarak (1936) bundanatüralizme ve pragmatizme dek ulaşmış Amerikan düşünürlerini AvrupalıLudwig Wittgenstein, Moritz Schlick ve Rudolf Carnapın daha ileri bir felsefikonumu temsil ettiğini düşündüğü pozitivizmleri ile tanıştırdı. Kendi felsefiduruş noktasını Natüralizm olarak nitelemeyi yeğleyen Nagel doğalcılığınabir parça hümanist tinselcilik katmayı uygun görerek, Natüralizm yalnızcaözdeksel olanın varolduğunu ileri sürmez, diyordu, çünkü deneyimdesaptanan pekçok şeyeylem kipleri, anlam ilişkileri, düşler, sevinçler,tasarlar, özlemlerböyle olarak özdeksel cisimler ya da özdeksel cisimlerinörgütlenmeleri değildir (Naturalism Reconsidered, 1954). Aziz Yardımlı
Axess Kartlar
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 420,00 | 420,00 |
2 | 218,40 | 436,80 |
3 | 148,40 | 445,20 |
6 | 75,60 | 453,60 |
9 | 51,33 | 462,00 |
Bonus Kartlar
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 420,00 | 420,00 |
2 | 218,40 | 436,80 |
3 | 148,40 | 445,20 |
6 | 75,60 | 453,60 |
9 | 51,33 | 462,00 |
Paraf Kartlar
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 420,00 | 420,00 |
2 | 218,40 | 436,80 |
3 | 148,40 | 445,20 |
6 | 75,60 | 453,60 |
9 | 51,33 | 462,00 |
Maximum Kartlar
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 420,00 | 420,00 |
2 | 218,40 | 436,80 |
3 | 148,40 | 445,20 |
6 | 75,60 | 453,60 |
9 | 51,33 | 462,00 |
World Kartlar
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 420,00 | 420,00 |
2 | 218,40 | 436,80 |
3 | 148,40 | 445,20 |
6 | 75,60 | 453,60 |
9 | 51,33 | 462,00 |
Yorum yaz
Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.