9786058611948
424233
https://www.munzevikitabevi.com/yesilcamda-oteki-olmak-baslangicindan-1980lere-turkiye-sinemasinda-gayrimuslim-temsilleri
Yeşilçam'da Öteki Olmak Başlangıcından 1980'lere Türkiye Sinemasında Gayrimüslim Temsilleri
14.82
Sinema, Osmanlı Devleti'ne yabancı uyruklular ve azınlıklar sayesinde girmiş ve yaygınlık kazanmış bir sanat. Gayrimüslimlerin sinema sektörü üzerindeki emekleriyse tartışılmaz. Osmanlı Devleti'nin son yıllarından 1960'lara dek gayrimüslimler, yapımcılıktan işletmeciliğe, oyunculuktan görüntü yönetmenliğine, yönetmenlikten kurguculuğa kadar hemen her alanda çalışmış ve pek çok ilke imza atmışlardır.Ne var ki, gayrimüslimler Anadolutopraklarında "öteki" olmaktankurtulamamış ve başlangıcındangünümüze sinemada, yakıştırılankişiliklerin ve kalıplaşanmodellerin dışına çıkamamışlardır.Gayrimüslimlere dair toplumsalyapıda nasıl bir algı yaratıldığını,sadece sinemayı değil,aynı zamanda geleneksel gösterisanatlarını da inceleyerek ortayakoyan Yeşilçam'da Öteki Olmak,Osmanlı'nın son zamanlarından1980'lere kadar Türkiye'ninsosyolojik ve siyasi birpanoramasını da sunuyor."Sinemada Rum, Ermeni veYahudilere dair içeriden ve gerçekçibir bakış açısıyla karşılaşmakmümkün değildir. Gayrimüslimleriki boyutlu tiplemelerdir;geçmişleri, aile yaşantıları,ibadetleri ve kültürleri hiçbirzaman gözler önüneseritmemiştir."
Sinema, Osmanlı Devleti'ne yabancı uyruklular ve azınlıklar sayesinde girmiş ve yaygınlık kazanmış bir sanat. Gayrimüslimlerin sinema sektörü üzerindeki emekleriyse tartışılmaz. Osmanlı Devleti'nin son yıllarından 1960'lara dek gayrimüslimler, yapımcılıktan işletmeciliğe, oyunculuktan görüntü yönetmenliğine, yönetmenlikten kurguculuğa kadar hemen her alanda çalışmış ve pek çok ilke imza atmışlardır.Ne var ki, gayrimüslimler Anadolutopraklarında "öteki" olmaktankurtulamamış ve başlangıcındangünümüze sinemada, yakıştırılankişiliklerin ve kalıplaşanmodellerin dışına çıkamamışlardır.Gayrimüslimlere dair toplumsalyapıda nasıl bir algı yaratıldığını,sadece sinemayı değil,aynı zamanda geleneksel gösterisanatlarını da inceleyerek ortayakoyan Yeşilçam'da Öteki Olmak,Osmanlı'nın son zamanlarından1980'lere kadar Türkiye'ninsosyolojik ve siyasi birpanoramasını da sunuyor."Sinemada Rum, Ermeni veYahudilere dair içeriden ve gerçekçibir bakış açısıyla karşılaşmakmümkün değildir. Gayrimüslimleriki boyutlu tiplemelerdir;geçmişleri, aile yaşantıları,ibadetleri ve kültürleri hiçbirzaman gözler önüneseritmemiştir."
Yorum yaz
Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.